PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Wednesday, August 12, 2009

APA MASALAH KAU?

APA MASALAH KAU?
oleh Yusrika Bahar

Entah mengapa aku lihat orang itu duduk menung
Pasal apa ya?
Keseorangan dengan wajah gelisah dan cengkung
Menongkat dagu sambil mendongak ke langit
Hujan nak turun?
Terik mentari panas?
Kenapa dia menangkap mataku?
Apa istimewanya?
Lalu kutanya pada dia..
Apa masalah kau?
Dia toleh dan senyum
Aku tambah hairan sebab dia tidak cakap apa-apa
Aku tanya sekali lagi...kuat sedikit
Apa masalah kau?
Dia kerut muka...dia jawab
"Aku tak suka jadi manusia
Manusia pun macam binatang
Manusia boleh makan manusia
Perangai lagi buruk rupanya
Binatang lepas beranak pandai jaga anak
Malah ayam pun berketuk kuat kalau kacau sarang dia
Tapi manusia, pandai buat anak
Lagi hebat daripada binatang...boleh buang sepah-sepah"
Aku terkedu...
Habis kau nak jadi apa kalau bukan manusia?
Entah yang penting bukan binatang dan bukan manusia
Aku tinggalkan dia
Benar juga apa yang dia kata
Aku bersyukur sebab aku bukan binatang...



Stor DBP
Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment