PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Sunday, August 9, 2009

TEATER ANUGERAH MERDEKA DBP 2009

TEATER ANUGERAH MERDEKA
DBP 2009

oleh Yusrika Bahar

Sekali lagi pihak DBP menganjurkan pementasan teater 10-15 minit. Pada awal tahun lepas aku tidak berkesempatan menghantar karya dan penyertaan kerana kesuntukan masa dan tahap kewangan yang amat membimbangkan. Sekali lagi pihak DBP menganjurkan program yang sama sempena Sambutan Kemerdekaan pula. Masih lagi dibelenggu masalah yang sama kerana aku masih belum mendapat pekerjaan dan secara ilmiahnya graduan yang menganggur. Bukan tidak mahu mencari kerja atau tapi entahlah, walaupun aku mohon kerja kilang sebagai operator dan penjaga tandas pun mereka tidak mahu mengambil aku bekerja. Aku tidak kisah bersama pekerja asing tapi di pihak majikan tetap mempunyai alasan tersendiri untuk menggajiku. Susah sangat nampaknya rezeki nak lekat. Namun begitu aku masih tidak berputus asa. Segala macam doa ku panjatkan kepada yang Maha ESA agar mengerti keperitan aku ni.

Namun, dalam masa yang sama, Kelab Produksi Tapak Pelita Kuala Lumpur & Selangor akhirnya terlaksana hasil inisiatif aku dan Fendi. Malahan ramai juga yang turut serta menjadi ahli dan sama-sama mahu mengusahakannya. Ralatnya, mereka yang menjadi ahli terdiri dari individu yang sudah bekerja dan berjawatan. Aku? Sebagai pengerusi kelab tercatat di dalam borang pendaftaran sebagai "Belum Bekerja". Kelakar bukan?

Oh ya, pada 5hb Ogos lepas aku telah menghantar 7 Karya Teater Pendek ke pihak urusetia Teater Anugerah Merdeka dan Alhamdulillah, dua daripadanya terpilih sebagai simpanan (reserves) untuk dipentaskan. Karya Sang Gajah & Sang Semut, dan juga Karya Cendol. Pementasan akan berlangsung pada 17-19hb Ogos 2009, 8.00 Malam di Stor DBP. Tarikh mana Produksi Tapak Pelita akan mementaskan karya tersebut belum aku ketahui kerana ia akan diuruskan oleh Setiusaha Kelab yang sangat cantik, baik hati dan berdedikasi iaitu Puan Azhana Ismail atau lebih dikenali Kak Ana. Tidak lupa ahli dokumentasi yang punya mesin fotokopi sendiri (hakikatnya majikannya punya) iaitu Airine yang juga begitu bersemangat menyokongku. Terima-kasih. Doakan semoga pihak DBP memilih karya ini untuk dipentaskan. Mudah-mudahan....Amin.

Disini aku sertakan sinopsis Karya yang dipilih untuk dipentaskan (jika terpilih) . Aku tidak berhak menilai karyaku sendiri, tapi berdasarkan proses penciptaan aku berkarya berdasarkan pemahamanku pada isu semasa yang berlaku disekeliling kita. Aku bukan Graduan dalam bidang Teater mahupun Seni tapi aku mahu turut serta merancakkan industri ini agar terus hidup dan berwarna-warni.


KARYA 1


Sang Gajah & Sang Semut

Arahan & Skrip oleh Yusrika Bahar

Sinopsis
Sang Gajah & Sang Semut adalah kisah kepimpinan politik yang disampaikan secara sinis dan bersahaja. Stigma pemikiran kepimpinan, yang besar memang layak jadi pemimpin dan yang kecil harus jadi pengikut sahaja. Sang Semut yang merasa kepincangan ini, berusaha menjejaki Sang Gajah kerana pemikiran lapuk Besar itu Bapak, Kecil itu Anak harus dimerdekakan. Sang Gajah dan Sang Semut bertengkar kerana Sang Semut mahukan keadilan dan kebebasan yang sewajarnya dan Sang Gajah tetap angkuh dan sombong dengan jawatannya hingga lupa yang kuasa memilih juga berada di tangan warga hutan yang lain. Akhirnya siapa yang tertewas dan ditewaskan? Mampukah Sang Semut menjadi Sang Gajah? Adakah Sang Gajah tahu apa itu demokrasi dan diplomasi?


KARYA 2

Rojak & Cendol

Arahan & Skrip oleh Yusrika Bahar

Sinopsis
3 Sahabat bertemu. Raju dan Limah mengusahakan restoran dengan menggunakan Rojak dan Cendol sebagai menu utama. Boon adalah rakan dan juga kenalan sejak kecil membantu mengkomersilkan produk cendol. Tiga sahabat ini terkenang zaman kanak-kanak mereka, cendol yang diusahakan bapa Raju menjadi titik-tolak persahabatan mereka terjalin. Perbezaan budaya, agama dan bangsa tidak menjadi masalah bagi mereka kerana keharmonian dan perpaduan menjadi keutamaan mereka.



Jadi para pembaca blog ini, bagaimana? Silalah hadir (jika karya ini diputuskan untuk dipentaskan) ke Stor DBP pada 17-19hb Ogos ini kerana bukan karya ini sahaja, tetapi anda akan dihidangkan dengan pelbagai lagi genre dan karya teater dari penggiat teater tanahair. Datanglah dan sokonglah kami. Karya aku ini akan diarahkan oleh aku sendiri dan dilakonkan oleh ahli Kelab Produksi Tapak Pelita.

Aku tidak mengharapkan kesempurnaan tapi mengharapkan mesej dan maksud yang tersurat dan tersirat jelas dan dapat disampaikan. Segala komentar dan pandangan juga amat kuharapkan dalam memantapkan lagi perjalanan kelab dan penulisanku. Bagi mereka yang ingin menyertai Kelab Produksi Tapak Pelita, anda amat dialu-alukan.

Semoga berjumpa lagi.
Sekian, Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment