PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Thursday, August 13, 2009

KERJA

KERJA
oleh Yusrika Bahar

Fakta : Setiap 6 bulan samada di IPTA / IPTS seramai 50,000 lebih kurang akan menjalani Majlis Konvokesyen dan ini bermakna seramai itu jugalah graduan akan dilahirkan dan memasuki pasaran kerja di negara ini : Malaysia.

Aku sudah pun berada didalam kelompok graduan yang mencari pekerjaan. Mahu sambung belajar lagi ke peringkat tertinggi tapi tahap kewangan pula yang menjadi masalah disamping hutang PTPTN yang perlu dilangsaikan.

Aku bukan graduan yang tidak punya kemahiran atau tidak boleh berbahasa inggeris, namun rezeki itu belum lagi berpihak kepadaku. Aku masih mencari dan menanti. Bukan tidak menghantar resuma dan memohon ke mana-mana pihak samada majikan swasta atau kerajaan, semua itu sudah pun dilaksanakan dan masih lagi dilaksanakan. Wang simpanan juga habis semata-mata menaip surat, mengemaskini resume, mencetak segala dokumen yang diperlukan, membeli setem, membeli sampul surat, membayar bil internet dan juga pra-bayar telefon bimbit. Mesti ada juga yang senasib denganku. Malah tak kurang juga membelanjakan wang semata-mata menghadiri temuduga di dalam negeri mahpun ke ibu kota. Keputusannya, aku masih lagi menunggu.

Pengalaman di temuduga juga mencabar keimanan dan kesabaran. Manakan tidak pihak temuduga bertanyakan soalan yang adakalanya memang menduga kesabaran dan tidak masuk akal. Ku titipkan disini beberapa pengalaman ku ditemuduga. Ada yang didalam Bahasa Inggeris tetapi telah kuubahsuai dan kutukar ke Bahasa Melayu kita.

Bacalah dan nilailah aku, samada aku ini memilih kerja atau sebaliknya....

Penemuduga : P
Aku : A

Pengalaman 1
Syarikat Swasta / Kuala Lumpur
Jawatan : Admin Exec


P : Oh anda graduan UiTM dalam bidang BBA, komunikasi anda bagus dan interaksi anda bagus.
A : Terima-kasih
P : Nampaknya berdasarkan kemahiran ini, anda tidak layak untuk memegang jawatan ini, seharusnya anda memohon jawatan di bahagian Pemasaran dan Jualan.
A : Adakah jawatan itu ditawarkan?
P : Kami belum buka jawatan itu lagi dan kami akan maklumkan kepada anda sekiranya ada dan anda berminat.
A : Ya, saya berminat.
P : Jawatan ini akan berdasarkan basic yang rendah + komisyen yang tinggi + faedah yang tertentu.
A : Baiklah dan bagaimana jawatan yang ditemuduga sekarang?
P : Saya akan hantar ke Director / CEO dan kami akan berbincang samada anda layak ataupun tidak. Terima-kasih. Sekiranya anda tidak menerima sebarang jawapan dalam masa seminggu, ini bermakna anda gagal.
A : Sama-sama dan terima-kasih kerana menemuduga saya.

Keputusan : Aku gagal dan tidak dapat pekerjaan.


Pengalaman 2
Syarikat Swasta / Kuala Lumpur
Jawatan : Kontrak / Marketing Admin


P : Kenapa kami perlu mengambil anda bekerja?
A : Kerana saya mempunyai kriteria yang anda perlukan dan saya sanggup menerima apa sahaja bebanan tugasan yang diberikan.
P : Adakah anda mencari pekerjaan lain?
A : Buat masa sekarang ya kerana saya tidak pasti jawatan manakah yang akan saya perolehi.
P : Sekiranya anda mendapat jawatan secara tetap dan gaji yang diberikan juga memuaskan hati anda adakah anda akan bekerja disitu.
A : Ya saya akan bekerja disitu.
P : Jadi mengapa kami perlu mengambil anda bekerja sekiranya anda mencari pekerjaan tetap?
A : ( aku sudah menyumpah seranah dengan hebat didalam hati )
P : Gaji maksimum yang akan kami beri ialah RM1500 dan anda letakkan disini ialah RM1800. Sanggup dengan gaji yang sebegini?
A : Ya, asalkan saya perolehi pekerjaan.
P : Bagaimana sekiranya ada jawatan lain yang lebih tinggi selepas ini dan lebih bagus?
A : Secara jujur setiap orang akan mencari pekerjaan yang lebih selamat dan bagus, oleh itu saya tidak terkecuali.
P : Jadi, mengapa kami perlu mengambil anda bekerja?
A : ( Sekali lagi aku menyumpah seranah dengan hebatnya didalam hati )
P : Anda punya pengalaman kerja sebelum ini?
A : Ya, selama 3 tahun di sektor....
P : Kerja yang akan ditawarkan ini membuatkan anda akan berhubung dengan syarikat luar negara dan menjaga akaun mereka. Oleh itu kami menawarkan gaji ini kerana anda tidak mempunyai pengalaman bekerja dengan mana-mana syarikat luar negara dan menggunakan bahasa inggeris sepenuhnya.
A : ( Whatever..dalam hati )
P : Sekiranya anda terpilih, kami akan hubungi anda secepat mungkin kerana kami amat memerlukan pekerja.

Keputusan : Aku tidak diterima bekerja. Gagal

Pengalaman 3
Syarikat Swasta / Kuala Lumpur / Johor
Jawatan : Saja-saja & Main-main

P : Anda pernah bekerja dimana-mana sebelum ini?
A : Tidak
P : Nampaknya SPM anda bagus, hmm SPM tahun 199.. dan sekarang 2009. Apa anda buat sebelum ini?
A : Saya buat kerja macam-macam dan ada juga berkebun dan membantu keluarga di kebun.
P : Hmm bagus, jadi anda sanggup buat apa sahaja kerja dan menerima arahan.
A : Ya Saya.
P : Saya akan hubungi anda nanti.

Keputusan : Gagal kerana kantoi aku ada KWSP dan pernah bekerja di Sektor Kerajaan dan mempunyai Diploma dan Degree. Entah mana dia tahu aku pun tak pasti...
**************************

Hmm banyak lagi pengalaman aku ditemuduga dan sebenarnya ada juga yang bagus cuma mungkin ada calon yang lebih layak. Bukan aku bersifat perkauman, namun setakat ini jika di pihak swasta aku belum pernah ditemuduga oleh orang melayu. Rata-rata Kaum Cina dan India yang menemuduga. Mereka Berbahasa Inggeris. Ada juga yang tanya samada aku boleh berbahasa Mandarin atau tidak. Tidak lupa yang bertanya bolehkah aku bekerja sekiranya aku seorang sahaja Melayu dan sebagainya. Ada juga yang tawarkan aku bekerja yang sama taraf dengan budak tak sekolah pun boleh buat kerja tu. Aku ok tapi gaji lak yang tak ok. Tak lepas pun nak bayar sewa rumah, hutang an sebagainya. Ada juga kerja dah ok, gaji dah ok tapi waktu bekerja pukul 3 pagi hingga 1 tengahari. Aduh, nak pergi kerja naik apa?

Oleh itu, adakah aku memilih kerja atau sebaliknya? Aku sanggup jadi kerani tiket ke pencuci lantai LRT ke atau pembuat teh atau budak pejabat. Namun yang dikhuatiri, sanggup kah mereka meletakkan aku di tempat sebegitu walaupun aku tidak kisah. Apakah makna aku belajar dan berhutang dengan keluarga dan PTPTN semata-mata aku mahu menggenggam segulung Ijazah dan menyarung jubah Konvokesyen yang boleh digantung diruang tamu rumah serta menjadi tontonan tetamu yang datang?

Sudahnya dan memang tak pernah putus, setiap kali aku lepas solat setiap kali tu juga aku tadah tangan minta pintu rezeki tu buka luas-luas untuk aku.

Aku tidak memilih pekerjaan!!!



Benut, Pontian
Johor Darul Takzim





No comments:

Post a Comment