PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Wednesday, January 20, 2010

SEKOLAH SAYA

SEKOLAH SAYA
oleh Yusrika Bahar

Tadika
Aku masuk ke kelas baru
Langkahku belum tersusun
Fikiran masih penuh dengan alat mainan
Rancangan kartun televisyen dan hero pujaan
Tak lupa ngantuk yang masih berbaki
Belum punya cita-cita
Belum punya masa depan
Aku cuma tahu mengira sedikit sedikit
Aku cuma tahu mengaji sedikit sedikit
Aku cuma tahu membaca sedikit sedikit
Mulut tetap celoteh
Nakal tetap bermain

Darjah 1
Langkah penuh bergaya sedikit
Walau bukan dihantar dengan BMW
Walau tiada lambaian bapa berbaju Crocodile
Walau tiada kenyitan ibu berbedak Estee lauder
Itu tidak mencacatkan aku untuk bergaul dengan rakan sekelas
Berbudaya
Bercerita
Apalah pada cita-cita
Apalah ada pada masa depan
Sudah pandai membaca sedikit sedikit
Sudah pandai mengira sedikit sedikit
Sudah pandai mengaji Quran Besar
Masih nak bermain
Masih nak berseronok

Itu hidup aku masa sekolah
Masa kanak-kanak
Aku sekolah aku
Aku rindu kehidupan sekolah aku
Aku sayang zaman kanak-kanak aku

Kini hanya boleh terkenang-kenang
Kini hanya boleh tersenyum-senyum

Aku sudah dewasa
Pandai membaca
Pandai mengaji
Pandai mengira

Tiada cita-cita
Cuma jalan hidup macam biasa
Ikut kelulusan yang ada
Tidak kaya
Tidak ber BMW
Tidak berbaju Crocodile
Tidak berbini yang berbedak Estee Lauder

Sebeginilah aku

No comments:

Post a Comment