PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Tuesday, January 26, 2010

SONGKOK LILIT PUTIH

SONGKOK LILIT PUTIH
oleh Yusrika Bahar

Salam Berkabung...1 Malaysia

Johor Darul Takzim kehilangan sebutir lagi Permata yang sangat berharga. Permata yang menaungi dan memayungi Darul Takzim buat 3 dekad lamanya. Duli Yang Maha Mulia Almarhum Sultan Iskandar mangkat pada hari Jumaat jam 7.15 Malam. Pemergian yang cukup mengesankan dan menghibakan bagi seluruh kaum kerabat dan juga warga Johor serta jajahan takluknya.

Namun apa yang ingin diperkatakan disini adalah penghormatan yang diberikan kepada Almarhum Baginda. Upacara berkabung adalah petunjuk bagi memperlihatkan adakah rakyat Negeri Johor khususnya bersatu dalam hal ini. Aku bukan hendak mengata apatah lagi menunjukkan sikap perkauman, tapi rata-rata hanya segelintir yang memahami dan menghayati apa itu makna berkabung.

Sultan yang selama ini memerintah dan memberikan keselesaan kepada rakyatnya. Kebajikan rakyat dijaga dan segala macam kemewahan dan rezeki dilimpahkan, namun apabila Tuanku pergi menghadap Ilahi..boleh dilihat dengan jelas siapa yang berkabung sebagai tanda penghormatan dan terima-kasih.

Kaum Melayu boleh dilihat merata-rata memakai Songkok Berlilit Putih / bertudung Putih. Namun yang menjadi persoalan adalah kaum bukan Melayu, lebih-lebih lagi Kaum etnik Pribumi Johor. Hanya boleh dikira dengan jari jika dibandingkan dengan Kaum Melayu. Nak kata tak tahu, sana-sini berita tersebar. Walaupun ianya sukarela dan tiada paksaan, apa salahnya jika memberikan penghormatan sebagai tanda perkabungan. Yang pergi bukan rakyat biasa atau orang bawahan tapi Sultan Johor dan pernah juga menjadi Yang Dipertuan Agong. Kaum bukan Melayu hanya boleh dilihat pada pelajar sekolah dan juga kakitangan kerajaan ( itupun tak semua ). Anda mencari rezeki di bumi Johor, malah ada yang mampu berkereta mewah, berjet peribadi dan wang berkepuk di bank-bank. Namun mengapa begitu sombong untuk sebuah penghargaan. Adakah anda lupa? Tak mampu beli kain hitam bersaiz lebar 3 inci untuk lilitan lengan?

Yang dinamakan kaum pribumi begitu juga...anda adalah kaum etnik kesayangan Almarhum, tapi seolah-olah tiada makna. Kesana-sini bermotorsikal bebas tapi jangan kata nak menaikkan bendera separuh tiang, suasana perkampungan seperti tiada apa yang berlaku.

Namun semua ini banyak lagi yang hendak aku luahkan. Tanda berkabung hanya dapat dilihat di kawasan sekitaran Istana atau Bandaraya Johor Bahru. Hingga ada khabar angin mengatakan akan didenda RM3000.00 kepada sesiapa yang tidak berkabung. Namun aku lihat masih ada yang tidak berasa apa-apa. Entahlah...

Apa yang aku tulis hanyalah pandangan peribadi berdasarkan pemerhatian secara rambang. Ada yang menghormati perkabungan, Alhamdulillah dan bagus. Sekurang-kurangnya kita menunjukkan tanda kasih rakyat jelata kepada Sultannya yang telahpun Mangkat. Pada yang tidak, fikirkanlah sebaik-baiknya.. Maaf andai ada yang terasa. Aku bukan bersifat perkauman cuma ada kilan yang terasa..

Daulat Tuanku!

No comments:

Post a Comment