PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Sunday, January 10, 2010

AJAL MAUT

AJAL MAUT
oleh Yusrika Bahar

SELAMAT TAHUN BARU 2010!

Pelbagai kisah suka-duka ditinggalkan sepanjang tahun 2009. Momen indah akan dikenang dan membuatkan bibir sentiasa tersenyum bila mengingatinya. Namun tidak dilupakan segala pahit maung yang terpaksa diharungi serta akan menjadi ingatan buat panduan di masa mendatang.

Aku menyaksikan gelak ketawa kegembiraan, jerit pekik kesakitan, tangisan kepiluan, kehadiran insan baru dan pemergian ke alam barzakh. Ada yang tak dijangka dan ada juga yang tak terlaksana.

Sesiapa sahaja manusia didunia ini pasti mempunyai azam sekurang-kurangnya menjadi yang terbaik dimasa hadapan. Namun apalah yang mampu dibuat sekiranya takdir tuhan itu telah ditetapkan awal-awal.

Bila dikenang-kenang, tiada apa yang mampu dibuat selain memanjatkan syukur pada tuhan yang masih mengizinkan aku hidup didunia ini. Adakah persediaan sudah mencukupi jika ajal menjemput? Bolehkah ditangguhkan atau diberi kesempatan memohon keampunan dan kemaafan?

Aku tak sanggup lagi untuk bersedih, aku belum bersedia untuk meratap lagi. Cukuplah yang ada ini dulu buat sementara waktu. Semangat yang ada harus dipulihkan. Kembalikan keceriaan yang dilitup suram. Biarlah cuaca mendung itu berlalu seketika.

Al-Fatihah buat Allahyarham Dr. Katni Bin Mokmin dan Takziah buat ahli keluarga yang bersedih...


Bandar Baru Uda
Johor Darul Takzim

No comments:

Post a Comment