PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Saturday, May 22, 2010

KHABAR SEMALAM

KHABAR SEMALAM
oleh Yusrika Bahar

(buat tikus rendang)


Kalau dikira dengan bulan
Aku belum ampuh menjiwainya
Kalau dikira dengan hari
Aku belum ranum menafsir hatinya
Kalau dikira dengan jam
Masih lompong menaakul mimpinya
Kalau dikira dengan minit
Bersiur mengira langkahnya
Namun tidak sukar menebak wataknya
Aku ketawa dengan keletahnya
Aku gembira dengan tingkahnya
Aku senyum dengan guraunya
Aku suka dengan lagu jemarinya
Menyenangkan
Menghiburkan
........
Bagai benar khabar semalam
Pesona pelangi itu sekejap
Rama-rama hidup tak lama
Keluhan panjang kuhela tanda ada kenangan yang terpahat
Ada suka duka yang bermain dibenak malam
Mencipta irama berarak mendung kelabu
Mana mungkin untuk dilupa
Mustahil tiada memori yang bisa dihapus
Jejak-jejaknya bersepahan diruangan minda
Walau senggangku tergangu
Walau nikmatku terhenti seketika
Walau enakku merajuk muncung
Mengajakku terbang mencari cinta
Mengajarku nyanyian duka burung-burung
Membilang jutaan bintang yang bertaburan di angkasa
Meneroka bilangan nota-nota muzik
........
Bagai anak kecil berlarian
Bagai anak kecil bermanja
Bagai anak kecil minta disuap
Bagai anak kecil mahu dibelai
Bagai anak kecil merengek mainan
.......
Mahu ditangisi buat apa?
Mahu diraung dapat apa?
Mahu dirayu atas alasan apa?
Mahu ditahan gunanya apa?
Khabar semalam sudah cukup indah
DIA punya kuasa dan kita hanya mampu susun asa
.......
Pergilah dengan cita-cita
Pergilah dengan cinta
Pergilah dengan agenda
Pergilah dengan suara
Pergilah dengan irama
.......
Andai ada takdir dan jodoh
Khabar semalam pasti menjadi tajuk berita lagi esok.


KLIA
17 Mei 2010
1.25pm

No comments:

Post a Comment