PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Tuesday, August 31, 2010

CACAMARBA HIDUP

CACAMARBA HIDUP
oleh Yusrika Bahar

Salam MERDEKA ke-53.
Ramadhan makin tiba di penghujungnya. Secebis pahala masih susah untuk aku himpunkan. Nilai keimanan yang makin menipis bagai kulit bawang entah bila akan mekar dan menebal kembali. Ya atau tidak. Aku masih terbelenggu dengan keinginan, kemahuan dan nafsu yang pelbagai.

Ah, lupakan. Tiada apa yang mahu dikatakan lagi. Aku sebenarnya terlalu banyak yang difikirkan. Terlalu banyak perancangan. Terlalu banyak impian yang perlu dihidupkan. Terlalu banyak harapan. Terlalu banyak janji yang mahu ditunaikan. Terlalu banyak kata-kata yang ingin diluahkan.

Entah...
Bungkam..
Sepi..

Bila fikir tanggungjawab sesama manusia. Apa yang telah aku buat? Apa yang orang-orang sekeliling aku telah buat? Akan buat dan sedang buat? Tanggungjawab sosial! Siapa pemikir? Siapa perancang? Siapa pelaksana? Satu-satu buat aku gerun. Satu-satu buat aku kehilangan akal. Satu-satu buat aku sesat dengan punca dan jalan yang aku teroka sendiri. Pengikut?
Ketawa...

Kesedaran adalah yang sukar ditafsirkan dengan pengolahan fizikal campur akal dan emosi. Dimana mereka mahu berdiri dan kemana haluan selepas ini? Seringkali aku nyatakan, katakan dan luahkan "mahu orang pandang tapi tak mahu tandang"

HIDUP DIDUNIA INI BUKAN SENDIRI-SENDIRI
HIDUP BUKAN UNTUK DIRI SENDIRI

Sudahnya? Kemana kita mahu pergi? Mahu jadi?

Jangan suka ambil mudah dengan apa yang kita miliki. Manusia seringkali tersasar dengan apa yang mereka mahukan. Kejap jadi orang, kejap jadi binatang. Hahahahaa.... Itu adatnya bila sudah terbiasa dengan apa yang berada depan mata. Kepayahan, kesusahan tidak dihirau dan diambil peduli. Orang sekeliling? Tak mahu pikir. Bila puas diri sendiri cukup!

Hidup mahu senang, hidup suka gebang, borak tanpa ada sedar orang lain lebih gemilang.

Kawan-kawan. Ini bukan untuk aku seorang tapi untuk semua yang mahu sama-sama pikir guna otak yang tuhan bagi. Ingat! Badan kita bukan kita punya semua. Ada bahagiannya dan hidup didunia ini tiada yang percuma tapi semua TERPAKSA. Fikir ya.

Akhir kalam. Renungkan dengan mata hati..bukan dengan otak yang terletak di bontot kerusi!

Salam

p/s : Tikus-tikus makmal baca ni...

No comments:

Post a Comment