PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Tuesday, August 10, 2010

CERITA PENDEK

CERITA PENDEK
oleh Yusrika Bahar

Keadaan didalam sebuah kelas dengan pelbagai ragam pelajar yang datang dari pelbagai latar sosialisasi. Secebis kisah dari keseluruhan cerita. Seorang guru yang berusaha mendirikan dan menjayakan institusi yang kian lemah dibaham generasi Z kononnya.

GURU
Zaki, kalau kamu diberi pilihan untuk melakukan sesuatu yang kamu terlepas dalam hidup tanpa menikmatinya sungguh-sungguh apa yang kamu mahukan?

ZAKI
Mengapa saya perlu pilihan jika tiada apa yang hendak dipilih?

GURU
Tolong jangan rumitkan keadaan! Jawab sahaja soalan saya.

ZAKI
Keadaan tak rumit, Cikgu yang cuba..

CIKGU
Cukup!

ZAKI
Baiklah, teruskan.

CIKGU
Saya yang mahu kamu jawab soalan yang keluar dari mulut saya sebentar tadi. Bukan membenarkan kenyataan kamu yang menyuruh saya teruskan.

ZAKI
Sekarang, jika diberi pilihan untuk memberikan jawapan adakah saya akan memuaskan hati Cikgu yang inginkan jawapan yang Cikgu hendak dengar sebenarnya?

CIKGU
Sekali lagi, Zaki. Kamu sesat.

ZAKI
Tugas Cikgu untuk membuatkan saya kembali ke pangkal jalan.

CIKGU
Untuk apa?

ZAKI
Agar saya boleh berikan jawapan yang Cikgu mahukan.

CIKGU
Apa yang saya mahukan?

ZAKI
Jawapan kepada soalan tadi?

CIKGU
Apa soalannya?

ZAKI
Pilihan.

CIKGU
Jadi? Apa pilihan kamu?

ZAKI
Benar Cikgu mahu mendengar pilihan saya?

CIKGU
Seperti yang kamu mahu Cikgu dengar..

ZAKI
Jika saya diberi pilihan saya mahu BERAK dengan AMAN.

CIKGU
Itu bukan persoalannya dan kamu tidak menjawab soalan! Jawapan ini salah!

ZAKI
Lihat. Sudah saya katakan Cikgu hanya mahu mendengar jawapan yang Cikgu mahu dengar. Adakah itu pilihan saya atau pilihan Cikgu.

CIKGU
Sepatutnya lebih meyakinkan dan relevan

ZAKI
Saya yakin dan ia relevan

CIKGU
Berak? Kenapa tidak berjalan bersama seseorang dikaki bukit dibawah sepohon pokok besar yang rendang dan lebat daunnya disertai angin sepoi-sepoi bahasa dan awan yang redup. Kenapa mesti BERAK?

ZAKI
Pilihan saya.

CIKGU
Kenapa mesti BERAK?

ZAKI
Jawapan saya dan terpulang pada saya.

CIKGU
Kamu kelirukan kelas. Kamu pelik!

ZAKI
Cikgu yang pelik kerana Cikgu berdiri bagai seorang Arkitek yang membina bangunannya dan Cikgu gagal memahaminya. Cikgu yang merumitkan keadaan. Lihat dari sudut dimensi berbeza.

CIKGU
Terangkan

ZAKI
Setiap persoalan akan memberatkan kepada penemuan persoalan dan jawapan yang seterusnya dan setiap jalan kepada persoalan akan menghala kepada persoalan dan jawapan yang lain.

CIKGU
Itu sains!

ZAKI
Tidak, itu PILIHAN!

CIKGU
Pilihan kamu?

ZAKI
Saya andaikan contoh Cikgu tadi, andaian akan timbul dan setiap andaian akan merungkai satu jawapan baru. Satu jawapan baru akan memberikan satu lagi persoalan baru. Persoalan akan kembali semula untuk mencipta persoalan. Seterusnya dan seterusnya.

CIKGU
Berak?

ZAKI
Itu hanya perlambangan penolakan yang saya tidak mahu menjawab persoalan tadi dan juga sebagai tanda yang saya punya pilihan untuk menentukan apa yang saya mahu pilih dalam hidup saya. Bukan ditentukan dan dikuasai oleh Cikgu sendiri. Berak! Sekurang-kurangnya saya tahu matlamat akhir pilihan itu adalah untuk Berak dan memuaskan perut dan diri saya sendiri. Bukan untuk orang lain. Saya menikmatinya dan saya tahu keputusan akhirnya. Saya tidak perlu memikirkan apa-apa semasanya kerana saya hanya mahu berak dan keputusan itu tidak perlu dipengaruhi oleh sesiapa kerana datangnya dari saya sendiri dan bukan orang lain.

CIKGU
Bukan itu jawapan yang saya mahukan tapi saya membenarkan kenyataan dan jawapan itu. Jadi ada apa-apa lagi yang mahu kamu katakan.

ZAKI
Owh ya, izinkan saya keluar kelas kerana saya mahu BERAK!

CIKGU
Hahaha..nampaknya kamu berhadapan dengan PILIHAN!

Pelajar itu kehilangan kata-kata dan terus keluar dari kelas menuju ke tandas sambil mukanya merah padam menahan sakit-perutnya dicampur dengan kata-kata gurunya. Guru itu terus ketawa sambil melihat suasana kelasnya yang juga kehilangan kata-kata mengenai permainan kata dan debat yang sebenarnya tidak membawa apa-apa perubahan yang bermakna.


p/s : Inception= The Matrix Trilogy

No comments:

Post a Comment