PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Saturday, April 25, 2009

Salam PENGENALAN


Gambar diatas diambil dihalam rumahku..dikampung Benut,Pontian Johor.
Selamat Datang ke Daerah di Penghujung Benua Asia.


..sekadar catatan pengalaman di Bumi tuhan..
oleh Yusrika Bahar

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Pada permulaan bicara yang hanya menggunakan tulisan ini, AKU Yusrika bersedia untuk berkongsi cerita dan juga pengalaman hidup yang telah dilalui sedikit sebanyak. Maaf andai ada yang mengetahui dan mengenali tetapi hanya sedikit yang terpapar kerana ada juga yang harus menjadi simpanan peribadi dan harus diketahui hanya dari mulut...

Cheewah!! Ayat..macamlah aku ni penulis hebat..nak tulis dalam keadaan tak formal macam canggung pula rasanya..tapi cubalah juga biar senang pemahaman kan...tapi sebolehnya cuba untuk elakkan guna Bahasa Inggeris, bukan apa biar Bahasa Melayu itu kekal...namanya pun Bahasa Kebangsaan dan aku ni anak jati Melayu Bugis.

Baiklah, maklumat diriku.

Nama penuh Yusrika Bin Bahar, lahir di Johor rumah belakang (kat belakang gambar tulah). 9hb Ogos 1982 (aku lahir je Singapura cuti..sampai sekarang bila tiba hari lahirku). Maksudnya umur aku 27 tahun lah...tua kan? Tapi apa ada pada umur hanya angka bagiku walau banyak agenda yang patutnya sudah dilaksana tapi belum terlaksana...macam Kahwin,kerja..punya aset sikit2. Aku membesar dalam kehidupan yang tidak mewah dan tidak juga susah amat..biasa-biasa jer. Keluarga pun bukan orang senang.. Adik beradik 3 orang jer. Aku sulung yang lain perempuan(cun tau).

Aku ni baru je Grad (ikut tarikh sekarang lah).. Aku graduan Universiti Teknologi MARA Kampus Johor dalam bidang Diploma in Banking 2000-2003 dan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan : Major Pemasaran 2006-2008. Pernah bekerja di Kementerian Belia dan Sukan Malaysia di Unit Rakan Muda sebagai Penggerak Rakan Muda 2004-2006.

Langsung tiada kaitan dengan Sastera, Penulisan mahupun bidang Teater kan? Tapi itulah kalau kita punya minat dan bakat (mungkin) semua tu tak ada masalah bagi aku.

Selama aku sekolah aku ni memang aktif dan mulut, tangan dan badan ni memang tak pandai duduk diam. Ada je lah nak aku sertai, nak masuk pertandingan itu ini dan juga persembahan itu ini. Masa sekolah aktif dalam nasyid sampai banyak juga lagu dan lirik aku tulis, tu belum pidato lagi, bahas, pantun dan sebagainya.. Diam2 juga belajar Tarannum dan Qiraat Al-Quran...nyanyi ghazal sikit2..berlakon teater..drama pentas sekolah..alaaa cerita lama. Cuma sayang tak ada gambar..sebab aku tak suka sangat kot.

Aku sedar aku ni bukan hensem sangat..dahi nipun nak dekat botak dah..
Tapi yakin jelah kalau berhadapan dengan orang.

Masuk je Universiti orang panggil Mahasiswa, rasa macam orang pandai je tapi kita yang belajar dan tengok buku tebal2, berhadapan dengan pensyarah dan bergaul dengan kawan-kawan yang macam jenis2 ni barulah sedar dan tahu diri..bangga atau tidak? Pengalaman mengajar kita untuk terus matang dalam dunia moden ni...betul tak?
Kat U ni memang aktif lah dan aku jumpa perkara yang palig best untuk diterokai.

Seni Persembahan.

Walaupun takde Fakulti ni atau subjek ni tapi aku tekad nak belajar walau tak formal. Aku masuk lah Performing Arts Club (P.A.C) aku belajar Teater, Nyanyi, Mengacara, Menari dan apa juga tentang seni persembahan. Memang seronok dan puas kalau kita buat kerja yang kita suka biar penat macamana sekalipun. Kena marah, kena tengking, kena herdik. Tak jadi kudis sebab aku suka...dan boleh asah lagi minat aku.. Aku menulis, berkarya, bagi idea dan belajar.

Program kampus, acara itu ini pun adakalanya aku handle jadi krew atau Ketua projek..cuma sayang aku tak banyak bergambar sebab ke hulu hilir kot..bergerak je..lagipun macam tadi aku cakaplah muka ni pun tak market sangat...orang tak pandang sangat pun..

Kelab P.A.C masa ni kelolaan Puan Lizana aka Mummy banyak ajar aku gak, mana senior2 lagi. Curi2 g kursus teater jangka pendek, pergi tengok teater kat mana2, tanya orang itu ini. Memang seronok dan pengalaman yang amat berharga.

Teater atau persembahan pentas ni buat aku teruja, buat aku ghairah dan buat aku boleh hidup dan menulis. Sememangnya aku suka lihat dan tengok dan juga menghayatinya Aku senaraikan sedikit sebanyak apa yang aku sertai dan terajui..atau hanya sekadar menonton..bukan nak bangga atau apa tapi sekadar berkongsi biar aku pun tak lupa juga.

Jadi Penonton / Krew / Ketua Projek

Teater Uda dan Dara (baru join kelab)
Fiesta Seni dan Budaya (Ketua Projek untuk persembahan Kebudayaan)
Festival seni Budaya UiTM (Ketua Projek & Pengarah Pentas)
Program Pertukaran Budaya Dua Benua Rakan Muda (Pengarah Projek)
Program Suai Budaya Kolej Sempana Riau ( Pengarah Projek )
Malam Anugerah DiBA UiTM (Pengarah Projek)

Sebagai Pelakon / Pengarah / Penulis / Penyanyi

Teater Melodrama Merdeka (pelakon dan Pengarah)
Teater Kemerdekaan Daerah Segamat 2000-2003,2006,2007 pelakon, pengarah dan penulis)
Teater Ludin (Pengarah)
Teater Penunggu Pusaka (Pengarah)
Teater Lepat Pisang Kopi O (Pengarah Pentas)
Teater Sakarat (Penolong Pengarah, Penulis)
Teater Rasuk (Pengarah, Penulis)
Dekon Aksara Merdeka (Pengarah)
Dekon Tolonglah Ayah, Ibu (Pengarah)
Festival Nasyid IPT (Penyanyi dan Pengarah Pentas)
Festival Nasyid Kampus (Penyanyi)
Festival Seni Tari dan Lagu Tradisional (Penyanyi dan Pengacara)
Festival Dikir Barat Kampus (Penyanyi dan Pengacara)
Festival Choir & Choral Speaking Kampus (Konduktor,Penyanyi dan Pengacara)
Hari Terbuka Kolej Sempana Riau ( Pengarah Pentas dan Pengacara)
Battle of The Band Kampus (Penyanyi dan Pengacara)

ada lagi lah cuma buat masa sekarang tak ingat sangat dah..sebab tak tulis kat diari dan tak ambil gambar kenang-kenangan..maaf ya dan aku tak kisah kalau ada yang kata aku bohong atau sengaja bikin cerita..

Teater yang hanya sekadar ditonton

Teater Bunga Raya Bunga Manggar
Teater No Exit
Teater Tun Sambathan
Teater The Lesson
Teater Retak Awan Malam Ini
Teater Bangsawan Mek Mulong
Teater Anak Kerbau Mati Emak
Teater Keris
Teater Cermin
Teater Kerusi
Teater Muzikal Suzanna
Teater Muzikal P.Ramlee
Teater Muzikal Puteri Gunung Ledang
Teater Muzikal Patriot
Teater Muzikal Ibu Zain
Teater 7 Duri 7 Malam
Teater Tok Perak
Teater Seorang Tua Di Kaki Gunung
Teater Lantai T.Pinkie
Teater Si Yatim Chao
Teater Mayat
Teater Misi
Teater Kebayan
Teater Dewata

dan banyak lagi lah yang aku tonton, mungkin dah lupa kot..nanti2 bila ingat semula aku bagitahu dan ceritalah k.. Siapa pengarahnya, Karya siapa dan pelakon2nya juga ada yang sudah tidak diingat.. Tapi pengalaman itu amat berharga jika dikenang..seronok kan sebab kita suka!!

Rasanya sampai sini dulu lah aku tulis. Rasa macam panjang sangat pulak kan. Entah ada yang baca atau tidak kan blog AKU Yusrika ni..

Maaf, Terima kasih dan Jumpa lagi..

3.45 pm
Rumah Kampung, Benut.

2 comments:

  1. Awak memang aktif.. panjang betul list tu.. tak terlarat nak baca ;)

    ReplyDelete
  2. Thanx..cuma sayang belum dapat lagi kerja.

    ReplyDelete