PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Monday, June 15, 2009

pelitAmatur

pelit_A_matur
(Pelita Amatur)
oleh Yusrika Bahar

Mungkin ada yang pelik dengan tajuk di atas. Sebenarnya sepanjang dua minggu ini jadual aku agak sibuk walau tak ke sana-sini. Cuma berkejar dengan masa. Minggu pertama aku sibuk dengan "Actors Workshop" untuk Teater Cuci The Musical. Minggu kedua perbincangan dan proses menyiapkan skrip Drama 13 episod untuk RTM (aku tulis 3 episod sahaja). Apa tajuknya dan produksi mana, Rahsia. Sudah jelas nanti aku bagitahu. Aku juga ke ASWARA, berjumpa dengan kawan baikku yang baru pulang dari Bandung, Farah Idayu. Serta kenalan baru dan lama antaranya Fared, Merul, Natalia, Ezlyn, Yusman, Bob dan Shamimi (sebenarnya ramai lagi). Juga menyiapkan kertas kerja untuk Kelas Teater Belia 4B Shah Alam (sudah lulus tinggal jalan saja). Tiba-tiba ada pula kawan minta sinopisis drama bersiri kerana katanya ada kawannya yang sudi jadi financier (sudah email sinopisis cuma tunggu). Semuanya aku buat dengan gigih sehingga 3 hari tidak tidur sebab otak jalan saja. Sibuk memang sibuk cuma hasilnya belum lagi jelas dan nampak.

Aku harap doa kalian serta Allah memakbulkan segalanya. Mudah-mudahan rezeki berpihak padaku.

Cabaran? Aku tiada 'Laptop' untuk menaip. Nasib baik ada kawan yang bernama Fendi tinggal di Ampang sudi bagi pinjam laptopnya, serta menumpang sementara untuk aku siapkan skrip aku itu. Terima-kasih Fendi. Jasamu akan ku ingat sampai mati!

Baiklah PelitAmatur pula. Sedang aku berbual dengan Fendi (seorang penggemar dan aktivis teater). Rupa-rupanya dia punya harapan dan cita-cita hampir sama dengan aku. Dia mahu wujudkan 1 Pasukan Produksi Teater. Produksi yang dianggotai oleh mereka yang amatur, atau tiada pengetahuan secara formal dalam bidang teater tapi punya minat serta komitmen terhadapnya. Sama-sama jalankan produksi ini, sama-sama bangunkan, sama-sama cari penaja dan sama-sama melalui proses dan cabarannya. Cuma masalahnya siapa yang mahu turut serta? Aku dan Fendi sudah ada beberapa rakan yang mahu turut serta, cuma kami kekurangan lagi ahli. Lebih-lebih lagi dari sudut teknikal dan sinografer. Kami sasarkan sebelum hujung tahun akan ada 1 pementasan kecil di Stor DBP. Sebab itu kami namakan kumpulan atau Produksi ini Pelita Amatur atau PelitAmatur. Bak kata pepatah inggeris : From Zero to Hero, From Nothing to Something.

Jadi kepada rakan-rakan yang membaca blog ini. Sekiranya anda berminat dan mahu turut serta bersusah-payah membina Produksi ini. Beri sahaja maklumat dan pandangan kalian disini. Bila sudah ada ahli, kita sama-sama cari tarikh yang sesuai dan adakan perjumpaan.

Aku amat menghargainya jika ada yang punya minat dan komitmen.

Sekian, Terima-Kasih

Yusrika Bahar
yusrikabinbahar@yahoo.com
012-7052504

2 comments:

  1. walaupun berkerja keras, jangan lupe untuk tidur dan rehat secukupnya. nanti datang sakit pula..

    aku doakan pelitAmatur berjaya.

    Mahu join tapi takut tiada komitmen :)

    ReplyDelete