PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Friday, September 11, 2009

BEBAS

BEBAS
oleh Yusrika Bahar

1 Bangsa 1 Malaysia. Gagasan Perdana Menteri yang acapkali kedengaran sekarang. Ada yang terharu dan tak kurang juga yang mencebik. Kalau kau bukan orang Malaysia baik kau berambus kalau nak mencebik saja.

Bagi aku perkataan PERPADUAN memang wujud, tapi perlaksanaannya masih perlahan. Melayu jumpa Cina jumpa India dan jumpa lain-lain pun terasa sangat pelik. Sesama rakyat Malaysia tapi cakap Bahasa Inggeris. Tak salah bagi aku, memang tak salah. Namun alangkah indahnya jikalau sama-sama berbahasa Melayu. Barulah nampak yang Bahasa Melayu itu Bahasa Kebangsaan. Perkara 152 tidak diremehkan. Orang luar pun akan terbit rasa bangga. Bukan mencebik bukan mengata.

Walaupun aku bukan berada di zaman itu, tapi perkara yang begitu mengesankan bagi aku adalah sewaktu Tunku Abdul Rahman mahu ke Kota London menuntut kemerdekaan. Tunku mengadakan perjumpaan dan menyatakan kesusahannya, sudahnya kain terbentang dan pelbagai kaum menderma dengan harta apa yang ada sahaja. Baik Melayu, Cina, India dan lain-lain kaum. Duit, barang kemas, emas permata dan lain-lain. terhulur dan dihulur tanpa ragu-ragu dan sangsi demi sebuah KEMERDEKAAN. Sungguh terharu dan mengharukan setiap kali membacanya, melihat gambaran lukisan itu, mendengar ceritanya dan yang terbaru menonton filemnya. Itu Perpaduan bagi aku.

Sekarang. Susah dah nak jumpa. Kalau ya pun ada keramaian contohnya Sambutan Merdeka dan perarakan, persembahan setiap kaum dipersembahkan namun adakah mereka bertegur sapa? Saling menyokong dan berbual mesra? Aku yang banyak kali turut serta jarang menonton perlakuan begitu. Kalau bukan teman rapat, kalau bukan rakan sekuliah, kalau bukan teman sekerja, jangan harap.

Sampai bila masing-masing nak prejudis? Sampai bila nak berprasangka? Sampai bila nak paling muka? Sampai bila nak Kau Aku? Sampai bila nak dilaung perkataan 1 Malaysia dan Perpaduan? Sampai bila?

Tepuk dada, tanya selera.



p/s : Saksikan Teater Aku,Kau,Kita, Kami...BEBAS Oktober ini di Stor Teater DBP

No comments:

Post a Comment