PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Wednesday, September 9, 2009

Lebih Sudu Dari Kuah

LEBIH SUDU DARI KUAH
oleh Yusrika Bahar

Benar kata pepatah...Gajah depan mata kita tak nampak. Semut seberang lautan boleh pula kita teriakan ya. Itu belum, Kera di hutan disusukan anak sendiri mati tak makan. Tapi itu nilai orang kita...orang Melayu dan juga ya sekarang Bangsa Malaysia.

Lepas tu sejak dahulu lagi kalau sebut 1 Serumpun pula, maksudnya negara yang berkongsi bahasa dengan kita, Malaysia, Indonesia dan Brunei. Lebih kuranglah. Persoalannya sekarang kenapa ada yang terus-terusan kata kita salah kan?

Cuba anda lihat, hutan kat Seberang terbakar, kita yang kena jerebu. Lepas tu kita yang hantar orang pergi padamkan. Seberang laut kena gempa, kita bergegar. Lepas tu kita yang hantar orang tenangkan. Seberang laut menganggur, kita yang bagi kerja. Lepas tu kita yang dikata tak pandai jaga pekerja dia sampai bagi RM400 je sebulan.

Pelik kan? Itu belum isu seni lagi. Sikit-sikit, mereka sangat bagus. Seni mereka asli sangat. Kita yang disini tiada ketulenan, hanya tahu menciplak. Salah orang luar pun kata kita salah. Mereka menari separuh bogel nak dibanggakan. Kita tak cakap pun itu kita punya, siap mengaku salah depan-depan silap penerbitan orang luar, tapi kat seberang laut, tercanang hebat siap-siap nak berperang.

Kenapa ya sampai macam tu sekali? Kita sikit tak melenting kat sini kena ngata macam-macam. Seberang laut mengalahkan perang dunia ke-4 kecohnya. Itulah, Lembu punya Susu, Sapi dapat nama...ya ke? Marahkan Nyamuk, Kelambu dibakar? Bukan juga agaknya.. Oh ya mungkin tepat, diberi Betis nak Peha pula.

Kita buat baik jarang nak dilihat, mungkin sebab kita malas nak melawan..bukan dapat apa pun. Daripada sakit, baik duduk senyap-senyap buat hal sendiri. Bila dah penat melenting tahulah senyap nanti. Dah terhantuk baru nak terngadah nanti tahulah kita pulang paku buah keras. Betul tak?



p/s : Hek Eleh...buat-buat faham sudah.

No comments:

Post a Comment