PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Monday, September 21, 2009

LEBARAN INI

LEBARAN INI
oleh Yusrika Bahar

Salam Lebaran Aidilfitri. Min Al-Aidil Wa Al-Faizin.

Raya datang lagi. Alhamdulillah berjumpa lagi aku dengan bulan Ramadhan dan kemudian disambut dengan Syawal sebagai tanda kemenangan. Kemenangan melawan dugaan dan hawa nafsu. Bagi yang tidak merasai apa-apa, terpulang. Tepuk dada tanya selera.

Bila tiba Syawal yang mulia ini akan kedengaranlah pelbagai ayat-ayat klise tentang itu ini begitu begini. Segala-galanya tentang RAYA. Sebagai umat Islam dan lebih-lebih lagi Melayu, tradisi samada bermula dengan juadah hidangan, berkunjungan, waima duit raya sekalipun sambutlah dan meriahkanlah.

Pada yang punya kampung halaman bersyukurlah kerana masih dapat melihat sambutannya. Aku masih kagum dengan suasana kampungku yang masih mengekalkan tradisi dan adat lebaran. Namun aku agak sedih dengan sesetengah manusia yang suka merungut dan bersungut tentang raya. Ada yang kata tidak seronok, bosan, tak tahu nak buat apa, penat dan sebagainya.
Bagi aku, alah bisa tegal biasa. Ini adalah musim perayaan. Seeloknya kita sambut dengan bangga walaupun bersederhana.

Kenapa bosan? Tak kenal saudara-mara, masing-masing punya kerenah yang tak masuk kepala. Rindu kawan-kawan dan aktiviti yang selalu dibuat bila dirumah. Dikota!

Kenapa penat? Melayan tetamu yang berkunjung, tapi mak bapak je yang layan sebab kita tak kenal.

Kenapa tak tahu nak buat apa? Sebab tak tahu nak menyediakan hidangan dan juadah. Semuanya tersedia.

Kenapa pening? Adat dan ideologi berbeza. Tak sebulu dan tak sekepala denga sepupu-sepapat. Lagi best di kota.

Aduhai!!!

Pelik sungguh dengan kenyataan yang diatas. Aku bukan apa, ada yang masih tidak faham dengan namanya adat dan budaya. Bila makin lapuk tahu pula risau. Maka dengan musim perayaan seperti ini, masanya untuk kita hidupkan kembali. Bukan selalu pun.

Bosan, sebab anda tidak mahu mulakan langkah mengenali saudara-mara. Carilah topik yang boleh dikongsi bersama. Bertukar-tukar fikiran. Manalah tahu. Rupa-rupanya pakcik yang tak ditegur itu orang bergelar, punya pangkat. Manalah tahu, sepupu yang manis itu seringkali terserempak dikota tapi tak dikenali. Manalah tahu, susah payah kemudian hari ada juga yang boleh diharap.

Penat, adatlah kita berhari-raya. Ringankan senyuman, hulurkan tangan. Bergotong-royong. Takkan ibu bapa kita sahaja yang berpenat lelah menyediakan keperluan. Sekurang-kurangnya pelbagai idea dan informasi dapat diketahui. Bertukar pandangan dan gaya kehidupan. Barulah tahu apa itu toleransi.

Tak tahu nak buat apa. Aduhai, cubalah rajin kedapur. Ambil tahu dengan keadaan. Nak memerap sahaja duduk dibilik. Duduk senyap-senyap dipenjuru rumah buat apa. Nak menonton tv sahaja pun buat apa. Bukan selalu begini.

Pening. Kerenah macam-macam. Ingat, masa kita kecil-kecil dahulu, sama sahaja. Jangan manjakan sangat diri tu. Nanti sampai bila kita akan jadi kera sumbang. Cari titik tengah yang boleh timbulkan keserasian. Persefahaman. Bukan nak cari musuh tapi kan elok bila persaudaraan itu terjalin erat. Pasti ada hikmah disebaliknya.

Oleh itu, usah bersungut. Kalau bukan generasi kita ini yang menyambung tradisi siapa lagi? Takut satu hari nanti bila adat ini hilang, mulalah kita merindui. Sibuk mencari disana-sini. Lemang dan ketupat pun tak dikenali lagi. Nak mengayam apatah lagi. Rendang tok pula sibuk dicari resepi dan belajar melalui chef berbayar. Sedangkan dulu boleh belajar percuma dengan saudara-mara. Panjut dan pelita pun tak tahu rupa macamana. Barulah sibuk ke arkib negara buat kajian.

Jangan jadikan kemajuan dan teknologi menghalang perkembangan pemikiran kita melupakan tradisi yang umurnya berzaman. Warisan ini, kalau hilang kita juga yang akan malu dikemudian hari. Bangga bergelar Melayu dan Warganegara Malaysia tapi malu bila adat dan budaya sendiri pun tidak dapat difahami dan dihayati.

Aku bukan mengata, tapi sekali lagi ayatnya tetap sama : Tepuk Dada Tanya Selera!




Maaf Zahir Batin.

Yusrika Bahar
Anak Jati Bugis
Kampung Benut

1 comment: