PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Tuesday, February 16, 2010

KOKEN TANDA

KOKEN-TANDA-ASWARA
oleh Yusrika Bahar

Salam Perpaduan,

Teater TANDA dibatalkan dan keseluruhan produksi dihalau keluar semasa pementasan berlangsung. Ramai penonton terkesima dan tertanya-tanya. Juraian airmata, kekeliruan, luahan perasaan, kemurungan dan tekanan menyelubungi segenap ruang Panggung Eksperimen. Nak kata malu pun ya, nak kata marah pun sememangnya ya, segalanya bercampur baur. Mulut terkunci dan tergamam untuk menyuraikan berita. Pada yang datang dari jauh..sudah tentu hampa dan termangu.

Sebagai menggambarkan betapa kecohnya hari itu, tidak ku temui perkataan yang sesuai dengannya. Namun sudah jelas pelbagai medium media telahpun memberi ulasan, laporan dan sebagainya. Teater TANDA diteruskan pementasannya di PJ Live Arts Center. Namun sudah pasti aura dan momentumnya tidak sama lagi. Pasti setiap ahli produksi akan terngiang-ngiang dikepala saat-saat mereka dihalau keluar dari ASWARA. Setiap butir percakapan dan perbuatan akan terpahat kukuh. Maki seranah akan berkumpul dan tak tertanggung walaupun sedang berlatih atau berlakon. Aku pasti.

Walaubagaimanapun harus tahu seperkara lagi, KoKen bermaksud Komuniti Kental. Walau apa badai dan halangan melanda semuanya harus punya minda yang kental dan teguh untuk terus kehadapan. Perjuangkan misi dan visi untuk masa hadapan. Walau namanya Belia itu Aset berharga negara, bukan aset dari sudut politik, perbendaharaan negara, kepimpinan semata-mata, namun budaya dan kebudayaan juga antara nadi utama kemakmuran negara.

Berbicara mengenai kebebasan berkarya, aku memandang tinggi institusi yang banyak melahirkan anak-anak seni. Siapa tidak kenal dengan Juhara Ayob, Norzizi Zulkifli, NamRon dan yang terkini Que Haidar, Zahiril Adzim dan ramai lagi. Namun yang menjadi persoalan ASWARA menentang kebebasan ini. Dari Akademi Seni Kebangsaan bertukar nama ke Akademi Seni Warisan, sepatutnya pemikiran dan pentadbirannya mesti sudah jauh ke depan, bukan makin rigid dan tepu. Aku memperlekehkannya? Mungkin ya. Dulu memang menjadi tempatku bertandang untuk melihat segala jenis macam ilmu seni dipersembahkan dan ku kaut intipatinya dan kuserap auranya. Namun kini bagai tiada semangat untuk aku menjengahnya walau sekadar lalu. Anak-anak graduan ASWARA sendiri di anak-tirikan dan diusir. Perjuangan mereka dihalang dan sekali lagi aku tertanya atas alasan apa ianya diperlakukan sedemikian rupa?

Dikira dari sudut cerita dan penzahiran cerita, aku rasa banyak lagi Naskah diluar sana yang lebih kotor dan jijik. Semuanya bergantung pada tahap penerimaan pemikiran si penonton untuk mentafsirkannya. Aku marah? Ya kerana tempat pementasan itu adalah nadi perjuangan mereka mempelajari seni. Aku sedih? Ya kerana bukan sahaja graduan, malah pensyarahnya sendiri tidak mampu untuk berbuat apa-apa melawan perkara ini. Bergunung persoalan dan jawapannya hanya sekadar sepinggan nasi yang tidak belauk.

Pandangannya kini, ASWARA bukan wadah untuk menzahirkan karya seni bebas dan eksperimental. ASWARA sudah menjadi topeng dan punya agenda tersembunyi seolah-olah ada yang dilindungi demi kepentingan. Untuk siapa? Kenapa? Entah! Aku sendiri tak mengerti. ASWARA bukan lagi pusat seni. ASWARA bukan lagi untuk mereka yang ghairah seni. ASWARA bukan lagi tempat para graduannya bertandang. ASWARA bukan lagi ibu yang memberanakkan anak-anak seni. Bukan. Adakah ASWARA kerajaan? Adakah ASWARA pembangkang? Adakah ASWARA golongan Alim Ulama?

Tepuk Dada Tanya Selera!

p/s : Takziah buat seluruh Produksi Tanda yang kehilangan IBUNYA..

1 comment:

  1. rasa ralat kerana TANDA secara tiba-tiba dibatalkan.

    p/s: saya org Sabah,kat sini,teater tidak mendapat tempat yang meluas.tidak adakah perancangan dari KoKen untuk ke sini?

    ReplyDelete