PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Wednesday, April 29, 2009

Pesan orang tua tua


PESAN MAK AYAH
oleh Yusrika Bahar
Waktu kecil-kecil dahulu Mak Ayah selalu pesan sebelum aku keluar dari rumah kalau nak pergi kemana-mana atau sekadar bermain dengan kawan-kawan dipadang permainan.
“ Jaga diri baik-baik, Hati-hati. Nak melintas tengok kiri-kanan. Jangan buat hal dengan orang. Perangai tu elok-elok sikit. Jangan malukan Mak dan Ayah. ”

Sampai dah besar panjang macam nipun, tiap kali aku cium tangan Mak Ayah mohon izin dan restu, pesan yang sama berulang. Memasuki telinga dan tertancap kukuh kat kepala ni. Kejap dan buat aku terngiang-ngiang kata keramat ni. Sampai mati pun takkan hilang agaknya. Mana tahu 1 hari aku kahwin dan punya anak, ayat tu juga aku guna pakai mungkin.

Macamana dengan korang? Sama macam aku juga tak?

Hmmm benda ni untuk renungan aku dan sesiapa yang sudi baca.

Ada tak korang terfikir, kerja tuhan ni sangat agung dan tak terjangkau dek pemikiran kita. Daya yang ada pun hanya boleh buat kita cari hikmah disebalik apa yang berlaku.
Betul Tak? Tahu kenapa?

Sebabnya kadang-kadang kita ni dah ikut cakap Mak Ayah, buat yang terbaik tapi jadi juga benda tak elok dan kita juga kena salahkan balik. Kita dah hati-hati tapi ada juga bahaya datang. Sikit lagi kena langgar lori, kena gesel dengan bas, kena rempuh dengan motor, kena himpit basikal dan bertembung dengan orang pun ada. Kita tak buat hal dengan orang, tapi orang lain pula cari pasal dengan kita. Sengaja cari gaduh, kita kena ugut, kena pau, kena rompak, kena belasah, dan macam-macam hal lah. Buat perangai elok-elok pun kadang-kadang rasa macam tak kena. Kita yang jadi canggung bila bersopan, beradab. Orang lain cakap lepas, perangai tah hape-hape, maruah tak jaga pun dan ada juga pakai singkat macam tak cukup kain.

Pelik kan…

Kita nak jadi baik, sopan, jaga diri selalu tapi ada orang lain tak pula. Keliling kita ada juga benda tak elok jadi. Mereka jadi kurang ajar, terlebih ajaran, biadap, busuk hati, dengki, tikam dari belakang, suka jaga tepi kain orang…boleh pulak.
Pikir jugak, Mak Bapak diorang tak ajar ke?
Atau mak Bapak diorang bagi izin, tak kisah anak lepas laku?
Ataupun Mak Bapak diorang pun sama je?
Atau Atuk Nenek, Moyang, Piut yang dulu jadi Mak Ayah juga tak turunkan ayat keramat, tak bagitau macamana Mak Ayah aku bagitau kat aku?
Tak jadi kat kita, tak kena kat kita tapi jadi kat orang lain, kena kat orang lain.

Aku pun malas nak pikir sangat sebenarnya sebab benda ni sebab hati dan macamana kita bawa diri. Tapi kalau dah keliling kita, hari-hari kita tengok depan mata, takkan kita nak diam tak terasa kan?
Nak tuding orang, tuduh orang, salahkan orang itu ini bukan aku reti sangat. 1 jari aku tuju kat orang, 4 jari tuju kat kita balik. Bukan kerja aku nak hukum orang, beri nilai tahap kedudukan orang. Cuma aku ikut pepatah melayu “Buruk jadi sempadan, Baik buat teladan”.
Kita punya otak, tuhan bagi akal dan waras. Nilai sendiri tafsir sendiri samada nak ikut macam diorang atau dengar pesan Mak Ayah. Semua tu macam aku cakap tadi, kerja tuhan tu kita tak boleh nak banding pun. Bukan daya kita. Entah2 esok lusa tak tau apa jadi, cuaca bukan sama je sentiasa. Langit tak sentiasa cerah, mendung tak bererti hujan.
Jadi sama-samalah kita cari hikmah disebalik semua kat keliling kita ni. Namanya pun kita ni manusia dan hamba tuhan.
3.33 am
Gemereh,Segamat

1 comment:

  1. Awak kat Segamat ke? Bukan awak dah tamat belajar? Cari kerja kat sini ke?

    ReplyDelete