PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Friday, May 1, 2009

Selamat Hari Buruh

SIAPA BURUH?
oleh Yusrika Bahar
Selamat Hari Buruh diucapkan kepada mereka yang menikmati cuti hari ini. Tapi ada juga yang kerja kan.. Bukak kedai dan beroperasi macam biasa. Jadi ada makna ke hari buruh sebenarnya? Stesen TV jalan juga, ada rancangan, radio pun boleh dengar DJ berceloteh tah hape hape. Kat plaza tol pun tetap ada awek dan abang2 yang jaga. Shopping complex jangan ceritalah. Kat U atau kampus ada ke budak amik exam arini? Kalau tak legalah dapat study lagi last-last minit kan?
Jadi hari buruh ni bagi makna kat siapa sebenarnya? Pekerja government? Swasta? Atau yang bekerja sendiri? Yang penting dah termaktub dalam kalendar dan yang paling hepi adalah budak-budak sekolah kan. Tak payah bangun pagi2 pakai uniform. Legalah sikit pakcik-makcik yang nak buat kenduri kahwin hujung minggu ni sebab sedara mara yang bertandang,walaupunn ada yang tak buat apa just tunjuk muka je leh balik awal kan. Anak-anak lagi yang kalut sebab abang atau kakak diorang nak kawin. Dah siap ke pelamin? Bilik tidur? Tukang masak? Catering?
Hahaha..
Hari Buruh jatuh hari jumaat, pada hari bekerja, maknanya ada yang ganti dengan hari isnin nanti, bawa kedepan. Maka meriah lah negara kita ni dengan cuti kan! Bagi aku, cuti-cuti gak tapi produktiviti kena jalan, barulah negara maju ekonomi kukuh. Aku yang masih tanam anggur ni pun berjuang tengah cari kerja. hantar resume ke mana-mana, mana isi online lagi. Tak sabar nak bekerja dan diiktiraf sebagai buruh gak..hehehehe. Sama-sama jana kemajuan negara.
Tahniah kepada yang dah abis exam, lagi2 adik aku yang dah abis Master in Knowledge System kat UiTM Shah Alam. Tak lupa pada kawan-kawan yang dah dapat kerja atau sedang berjaya. Team Produksi Folem KARAOKE especially Bob yang jadi pelakon utama tu..Mr. Betik kerana filem ini berjaya ke Festival Filem Cannes yang ke-62. Good luck pada mereka yang tengah kusut sebab ada paper lagi, adik aku yang bongsu pun kena gak lah tu.. Relaks, tenang dan fokus pada apa yang nak dicapai dan digapai. Biasalah mula-mula merangkak kemudian berjalan, act sikit dah boleh lari tapi jangan sombong kalau lari laju. Kawal kelajuan agar selamat bila ada lampu merah. Terus kedepan tapi jangan lupa halangan dari belakang, tepi,atas dan bawah. Faham ke? Boleh tangkap kan maksud aku...
Sekali lagi Selamat Hari Buruh 2009!
2.45pm gemereh, segamat.

No comments:

Post a Comment