PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Friday, May 1, 2009

Aku dan Nasib dengan JANJI

NASIB BADAN

oleh Yusrika Bahar



Jam tangan pukul 6.05 petang

Aduii!! Mesti housemate aku dah tunggu

Aku lambat 5 minit sebab janji tadi suruh dia jemput

Aku pun keluar dari cybercafe secepat mungkin

Gegas

Sambil mata kerling takut ada yang tinggal

Naya je kalau nak patah balik

Pergi kaunter bayar tengok jam dinding 6.12 petang

Confim sah-sah kena maki ni..

Turun tangga ke tempat biasa

Peh!! Berbakul kena sembur!!!

Telinga panas je..darah naik luap-luap macam cerek air..


Rupanya aku yang kalut BERANGAN!!


Sebab JANJI mesti ditepati.

Berdiri tempat biasa...

Hmm tak sampai lagi

Atau aku dah kena tinggal

Tapi dia setuju nak jemput

Hmm traffic jam kot.. 1 Mei la katakan.

Takkan tak pandai cilok..EX5 tu.

Aku cuba telefon..operator jawab

Pesanan ringkas..tak dapat dihantar!

Pulak!!

Sabarlah hati

Takpe aku tunggu

Mundar mandir..cubalah sekali lagi.

Hantar pesanan ringkas sekali lagi

Telefon sekali lagi

Sama juga macam tadi

Bosannya aku sebab tunggu orang

Bosannya aku sebab janji

Aku tengok keliling

Depan ada kedai makan

Depan ada padang bola

Ramai orang lalu-lalang

Semua punya agenda

Masing-masing ada acara

Atur hidup jalan rencana

Sabarlah hati

Tunggu sajalah

Tunggu

Tunggu

Berdiri

Betah

Aku cangkung

otot penat

Tengok jam tangan woho!! 6.45 petang

Setengah jam menanti sia-sia

Tenang..tarik nafas

Hisap rokok

Tiba-tiba

Ada debar kat hati aku

Ada takut kat hati aku

Apalah...tapi ada betulnya detik aku

Tempat sendiri belum jamin selamat

Aku penat jadi orang yang menunggu

Aku penat jadi orang yang mengharap

Mungkin sebab mengharap

Mungkin sebab hari makin gelap

Bas takde, teksi mahal pulak

Macamana mahu pulang

Ah..aku cuba pula duduk kat kaki lima ni

Ah..biarlah orang pandang

Ah..pedulilah orang nak ngata

Aku tak kacau korang

Aku masih tunggu sebab pegang Janji

Apalah halnya tak sampai-sampai

Manalah dia pergi ni

Penatnya tunggu orang

Malasnya tunggu orang

Ah..hela nafas

Tunggu juga walau makin gelap

Sabarlah hati

Tenanglah jiwa

Inilah nasib belum punya apa

7.15 petang..eh maghrib..apa apa lah.

Akhirnya dia sampai

Nak maki ke tak?

Nak maki ke tak?

Dia sengih...senyum sumbing

Sori tertido lah, bateri mati

Sabarlah hati

Tenanglah jiwa

Jom makan kat warung depan, aku belanja

Itu jawapan aku sambil senyum..


Kaki Lima UpWell Mall, Segamat

7.20 petang


p/s Sabar..pikir positif!

Nak kata puisi bukan, cerita pendek pun bukan..

saja nak lepas geram..


1 comment:

  1. rindunye dengan upwell n billion segamat!! 3 years dia sana..byk memori yang tidak akan pudar..uitm segamat mengajar ape ilmu,kawan n life..mizz much!!

    ReplyDelete