PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Monday, May 11, 2009

MELAYU LAYU

LAYU BUNGA MELAYU
oleh Yusrika Bahar

Apa sudah jadi dengan kemelayuan kita?
Senang sangat orang kata
Senang sangat orang bicara
Kita mahu kejar apa sebenarnya
Sama melayu tapi lain cita
Bergolok bergadai melawan arus
Janji bertabur jelak menempelak
Mahu dipuncak untuk apa?
Siapa terhimpit ditengah?
Siapa tersepit luka parah?
Aku harap ketuanan tapi siapa bisa kembalikan
Masing-masing ada agenda kononnya untuk kita
Namun yang lain minta hak sama rata
Buta tuli sama ayat Murka
Malah bangga dengan ayat Derhaka
Rakyat juga kena Celaka
Aku takut
Aku gerun
Aku kabur
Melukut di tepi gantang jadinya
Kerana menanam tebu di tepi bibir
Kita bakal mati kelaparan
Kerana kera dihutan diberi nafkah
Apa sudah jadi dengan kemelayuan kita
Makin layu
Makin kuyu
Makin sayu

Gemereh, Segamat

p/s Kenapa makin parah jadinya? Aku sungguh takut jika kita makin dihinjak dan diketepikan.

No comments:

Post a Comment