PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Friday, May 8, 2009

Tajamnya Pena Pedihnya Luka


TAJAM PEDANG, TAJAM LIDAH, TAJAM PENA?
oleh Yusrika Bahar

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Hari ini rutin harianku biasa-biasa sahaja. Tiada yang menarik dan tiada juga yang istimewa. Terik mentari di luar rumah bagai menandakan betapa jiwaku kering kontang mendambakan ilmu yang tiada noktah untuk satu titik penamat. Angin petang yang menampar mukaku juga bagai menjerit kecil yang aku ini sebenarnya manusia belum menemui jalannya. Atau lebih jelas lagi belum punya apa-apa untuk dibuktikan dan membuka mata luar untuk satu penerimaan. Kerana sedarku yang aku hanya manusia biasa yang punya jiwa dan tidak punya nama yang wajar diperdebatkan. Bukan seniman, bukan sasterawan dan juga pemeran yang punya rupa dan susuk menawan.

Aku rasa sangat benar rasionalku ini, warasku ini yang mikir bijak mindaku sendiri belum tentu sama dengan kotak akal manusia lain yang lebih wajar. Apabila manusia punya kewajaran untuk melihat dan mentafsir, maka apa yang terakam terluah dengan kata-kata yang bisa didengar dan dibaca. Namun begitu setiap yang namanya ada jiwa pasti penilaiannya berbeda berdasarkan takat akal dan tajam mindanya. Bila terlalu lantang, maka ada yang terusik dan ada yang terluka. Lalu mengundang rawan dan tak kurang juga tulah yang membengkak.

Pernah seorang seniman bicara dalam lagunya "aku menulis bukan kerna nama". Benar isi hatinya dan aku kagum dengan penghayatannya. Ada yang setuju dan ada juga yang tidak. Namun kini perjuangannya terus hidup, mekar serta malar segar.

Aku? ditemani komputer usang ini terus-terusan menaip mengikut gerak hati dan waras mindaku sendiri. Seorang graduan teater yang juga sahabat baikku Farah Idayu Md Fadzil, bukan seorang seniman ternama juga bukan yang ghairah mahu menempa nama di persada hiburan, pernah memberikan pandangannya padaku..untukku. "Kau punya bakat tapi kau tak asah, tapi ada orang hempas pulas mahu bakat dan rela diasah. Aku harap kau guna dan teruskan bakat itu...buat sehingga kau rasa puas. Aku hanya punya kata semangat dan aku dibelakangmu. Peduli sama yang namanya ngata, keji, umpat dan nista. Biar mereka ketawa, biar mereka menari, pasti mereka akan keletihan kelak". Sekali lagi pada masa itu aku kesima dengan kata-katanya. Aku kagum dengan liriknya. Benar dan memang benar.

Makanya, aku akan terus menulis dan beromansa dengan seni yang aku cintai. Walau aku tak suka dengan kata orang yang merendahkan aku, walau aku tak suka dengan kata orang yang menebak aku beridola, walau aku tak suka dengan kata orang yang menulah aku mengayat, walau aku tak suka dengan kata orang yang aku berangan....semua itu tidak akan jadi kudis untuk aku kedepan. Malah terima-kasih kuucapkan pada mereka. Tak perlu untuk aku melenting dan meleding.


Maaf, Terima-kasih.
Jumpa lagi.

Taman Gemereh, Segamat.

p/s menulis kerana terluka dengan kata-tulis orang yang hanya pandai luah tanpa alas.

2 comments:

  1. 'aku menulis bukan kerna nama'


    macam lagu ramli sarip.

    eh,
    ye tak?

    :????

    ReplyDelete
  2. biar apa orang kata, buat apa yang kita suka

    ReplyDelete