PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Saturday, May 2, 2009

RM 1 Juta, 1 Bumi, 1 Dunia, 1 Harapan?

TOMOK & INFLUENZA A
oleh Yusrika Bahar


Kelmarin seorang lagi bintang dilahirkan dalam sebuah lagi rancangan realiti nyanyian di 8TV Malaysia. Siapa lagi kalau bukan Tomok atau selepas ini mahu dikenali sebagai Shah Inderawan. Betapa fanatik dan terujanya keluarga beliau meneriak, memekik dan memberikan sokongan agar ahli keluarganya itu menang dan membawa pulang RM1 juta. Walaupun sudah terkeluar pada pengumuman penyingkiran, dengan cadangan tinggi bahawa rakyat Malaysia mahu tiga peserta akhir ini bertanding, maka Tomok yang sudah mahu mengorak langkah meninggalkan pentas kembali semula memberikan impak. Impian sebagai bintang dan dinobatkan juara nyata berpihak pada Tomok. Kedengaranlah pelbagai yang tersurat dan tersirat, komen-komen dan kritikan dari pihak peminat, media ataupun rakan taulan mengenainya. Sungguh hebat, persembahan memukau, outstanding, sayang kenapa tidak Esther atau Aweera dan macam-macam lagilah dengan alasan rasional masing-masing mengenai pertandingan realiti ini.


Aku?

Hanya menonton di kaca TV je. Tak kuasa nak pergi Shah Alam, duduk pun nanti jauh-jauh je sebab aku ni bukan siapa-siapa dalam industri (sedangkan bukan apa, takde duit dengan transpot je). Aku pun tukar channel lainlah sambil meletakkan persepsi kepada orang lain untuk menilai apa yang mereka suka tengok. Akhirnya Nightline muncul di TV3 dengan isu utama yang sedang melanda dunia sekarang dan semakin menghampiri negara kita pula (mintak-minta janganlah), VIRUS SELSEMA BABI. Lebih hebat realitinya! Semakin ramai yang dijangkiti dan ianya juga telah membunuh banyak nyawa terutamanya di Mexico yang dikatakan punca ia merebak. Maka kalutlah seantero dunia lebih-lebih lagi pemimpin negara kerana takut menerima kedatangan pelancong yang mungkin turut membawa virus itu sekali tanpa disedari. akan tetapi tetap risau kerana ia juga sumber pendapaan negara. Lebih bernilai dengan wang kemenangan RM1 Juta. Dalam kita dilanda musibah kegawatan ekonomi, muncul pulak lagi 1 bala yang semakin membimbangkan. Disana-sini orang memperkatakannya. Ada juga yang pantang kalau dengar ada nama Babi atau selsema, terus teringat Virus ini yang telah mempunyai nama khasnya yang dikeluarkan oleh WHO iaitu Influenza A. Kenapa namanya begitu? Jangan tanya aku sebab aku bukan WHO ataupun saintis. Aku cuma antara orang-orang yang takut Virus ini datang ke Malaysia. Biarlah negara kita bebas sebarang wabak dan pelancong masih boleh datang untuk menjana ekonomi negara kita dengan bebas dan sihat.

Kenapa aku cerita semua ni? Sebab aku fikir semula antara keterujaan peminat OIAM 3 dan kebimbangan rakyat Malaysia mana yang lebih penting? Harus diutamakan? Tomok menang 1 Juta. Sebagai orang yang berhabis wang ringgit mengundi, ke stadium terjerit sampai ada yang hilang suara, menangis bila ada yang terkeluar, apa yang anda dapat? Anda sokong Tomok, undi Tomok dan siap juga bergaduh dengan kawan kalau Tomok kena kutuk, akhirnya apa yang anda dapat? Dapat 1 Juta juga? Malah kalau-kalau Tomok tu tetap bertahan dan keluarkan album, kena keluar duit juga sekurang-kurang RM29.90 untuk beli CD pulak.


Hmmm klishe kan ayat aku ni...

Aku bukan anti Tomok atau tak suka dengan perkembangan industri hiburan tanah air kita ni tapi ada benda lain lagi isu yang harus kita utamakan dan risaukan. Isu yang sepatutnya kita rasa lebih berbaloi untuk menyalurkan wang ringgit, keringat, jerit pekik dan lain-lain. Aku tak nak cakap atau membebel panjang sebab aku pasti kita boleh fikir sendiri sebab kita berpijak di tanah kita sendiri. Bumi kita makin tua dan tak terfikirkah dengan isu yang melanda ini menandakan dia sedang menangis. Sakit atau sudah uzur benar hingga tak terdaya menanggung beban?

Tepuk Dada Tanya Selera..

10.56 pagi,
Gemereh, Segamat

No comments:

Post a Comment