PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Monday, May 4, 2009

KAIN SENDIRI atau KAIN ORANG?

JAGA TEPI KAIN ORANG
oleh Yusrika Bahar

Salam Perpaduan kepada semua yang sudi membaca blog ini. Tak tahulah kalau meransang minda ke apa ke. Yang paling penting sekali takkan ada isu yang boleh membabitkan ISA atau akta hasutan dan mengancam keselamatan negara. Cuma apa yang nak aku perkatakan adalah hasil dari kepala otak aku ni yang adakalanya BERANGAN nak jadi penulis atau sekadar membaca majalah atau suratkhabar atau apa sahaja bahan bacaan lalu ditafsir sendiri.


Baiklah mesti ada yang terfikir tajuk kat atas ni. Jaga tepi kain orang? Apa aku ni takde isu lain ke nak cakap atau tulis? Bagi aku apa yang aku terfikir dan tulis ni memang ada kena mengena dengan kita kat sini, kita yang hidup ni. Ada juga kot berkait dengan yang telah meninggal dunia. Nanti kita sama-sama fikir ye.


Jaga tepi kain orang merujuk kepada pemahaman aku ialah perihal mengambil tahu akan hal ehwal orang/individu/kumpulan di ruang persekitarannya dengan niat baik atau tidak, lalu ada penyampaian yang akan berbaur fitnah atau kebaikan bersama. Betul ke? Tafsiran ini adalah pemahaman aku. Kalau ada makna lain komen lah ye. Ok kenapa aku cakap benda ni sebab aku pun tengah jaga tepi kain orang. Cuma caranya lain sikit kot. Mari kita kupas sedikit demi sedikit.


Bagaimana kalau aku kata yang tidak ada seorang pun manusia didunia ini yang tidak mempunyai sikap ini. Maksudnya semua orang sama je. Suka jaga tepi kain orang. Satu Dunia! Kita ambil konsep mudah dahulu. Mak Joyah dan Senah rancak berbual mengenai anak Jenab yang selalu pulang lewat malam dan dihantar oleh pakwe nya. Macam-macam diorang ngata. Tak tahu malu lah, conteng arang kat muka mak bapak lah dan banyak lagi lah samada sedap didengar atau tidak. Lepas itu berlaku lah sebaran am mulut ke mulut. Nyampai menyampai dan akhirnya tersebar ke pelusuk kampung. Kesannya? Rasa semua orang tahu lah. Jadi itu yang kaki ngata, ngumpat dan jadi benda tak elok kemudian hari. Bagaimana dikatakan semua orang atau 1 dunia suka jaga tepi kain orang ni?


Konsep seterusnya, korang pergi makan dekat warung mamak ni. Terfikir tak warung mamak itu adalah hasil dari jaga tepi kain orang? Tak percaya? Pendapat aku macam ni.


Kenapa Mamak tu bukak warung? Sebab ada orang nak makan.
Kenapa orang nak makan? Sebab lapar
Kenapa lapar? sebab tak makan lah!
Kenapa kat kedai? Malas nak makan kat rumah, ada duit, nak jimat masa, malas masak.

Dah faham? Belum.

Mamak tu bukak kedai mesti dia akan ambil tahu dulu tempat dia nak bukak warung tu. Ada orang ke tak, stratergik ke tak? Ada permintaan ke tak? Pendapatan orang kat situ macamana? Ada saingan ke tak? Jadi secara tidak langsung konsep jaga tepi kain orang kat situ diguna pakai dan diterjemahkan dengan positif. Mesti mamak tu buat research kan. Tanya orang sana sini dan macam-macamlah. Bukak warung dengan niat nak keuntungan dan ianya juga bisnes itu yang pertama. Kedua, memenuhi kehendak orang ramai yang suka mencari alternatif selain memasak dirumah atau menumpang makan dekat rumah kawan-kawan selain boleh berjumpa dan bersosial.

Dah faham? Masih samar-samar..

Jaga tepi kain orang bagi aku adalah satu perkataan yang kurang enak untuk didengar maka berlakulah asimilasi bahasa dan manusia yang bijak menukar perkataan jaga tepi kain orang dengan bahasa yang lebih mudah dan sedap (pada hemat aku). Sebagai contoh wujudlah perkataan prihatin, ambil berat, siasat, selidik dan macam-macam lah agar kita tak guna perkataan jaga tepi kain orang. Kenapa ada pemimpin? Sebab dia ambil tahu hal ehwal rakyat. Kenapa ada kedai runcit? Sebab dia prihatin kawasan itu jauh nak ke pusat membeli -belah. Kenapa ada bank? Sebab ada orang nak simpan duit dengan selamat dan ada orang nak berhutang. Kenapa ada sekolah? Sebab pelajaran penting. Kenapa ada perang? Sebab tak suka ditindas dan hak dicemar. Kenapa ada polis? Sebab tak nak jenayah berlaku dan mahu selamat.


Perkara diatas berlaku adalah hasil tindak balas terhadap kita sebagai manusia yang sememangnya suka menjaga tepi kain orang. Banyak contoh lah kalau nak tulis lagi supaya korang yang membaca ni faham dengan maksud aku dan konsep aku. Bagi yang mudah faham baguslah, bagi yang kureng sikit, asah lah minda anda agar dapat tangkap apa yang aku nukilkan ni. Contoh akhir aku bagi..korang pernah jatuh cinta? Atau minat kat seseorang? Peminat fanatik? Apa korang buat? Mesti ada yang nak tahu semua perkara tentang orang tu agar senang nak ngorat. Tanya alamat dekat kawan baik dia ke? Mana yang guna teknologi, nak tahu nombor fon, bukak internet cari gambar dialah, myspace ke, friendster ke, facebook ke, blog ke. Macam-macam cara asalkan kita puas hati. Itu pun konsep jaga tepi kain orang..

Tak faham lagi..aah korang pikirlah sendiri.

Bagi aku konsep yang aku tiba-tiba terfikir ni sebenarnya bukan aku nak mengata ke atau tak suka tapi nak berkongsi dengan korang je. Nak berkongsi betapa hebatnya impak jaga tepi kain orang ni dan kalau ia diteliti dengan betul, orang yang pandai mengambil kesempatan pasti akan menghasilkan sesuatu samada positif atau negatif. Baik atau buruk. Berkesan atau tidak berkesan. Memberi faedah atau sia-sia. Itu je. Prihatin, ambil berat, selidik, siasat adalah perkataan yang seumpamanya. Corak perlakuan dan gerak kerjanya hampir sama je bagi aku..

Akhir sekali, marilah renung-renungkan bersama dan kita cari hikmah bersama. Betapa kita didunia ni sememangnya mempunyai satu sikap yang sama iaitu Suka Jaga Tepi Kain Orang.


Maaf, Terima-kasih.

Jumpa lagi.
3.51 am
Gemereh, Segamat.

2 comments:

  1. so jaga tepi kain org ni bgus ke tak sebenarnye,hehe

    ReplyDelete
  2. Aku scan je... tak sempat nak baca habis.... kesimpulan, CIKGU@ SEKOLAH AKU SUKA JAGA TEPI DAN DALAM KAIN ORANG! *motif emosional?

    ReplyDelete