PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA

PROJEK LORONG SENI 1 SUARA 1MALAYSIA
Ayuh! Mari Merakyatkan Seni!

JANGAN LUPA KLIK JE!

Thursday, May 14, 2009

KANAK-KANAK & JAJAN

IKLAN KANAK-KANAK
oleh Yusrika Bahar

Pukul 2.00pm aku ke kedai runcit yang ada di perumahanku. Sedang membelek akhbar dan majalah tiba-tiba aku melihat satu senario yang menarik. Perbualan antara seorang ibu dan anak. Kelihatan seperti si ibu sedang membeli barangan runcit usai menjemput anak pulang dari sekolah. Begitulah prihatin dan kasihnya seorang ibu yang bertanggungjawab. Si anak pula kelihatan ralit dengan jajan atau snek ringan yang bergantungan.

" Ibu, Aiman nak jajan ni? Boleh?"

" Jajan? Jajan apa?"

" Alaa, yang ada mainan ni. Semua kawan Aiman ada. Kat TV kan ada keluar. Bagus untuk diminum pada waktu petang"

Si anak mengajuk seperti iklan di TV. Aku memerhati jajan yang diujakan. Hmm patut pun.

" Eh, tak payah. Ibu tak cukup duit ni. Nanti petang"

Si anak terus-terusan merengek dan kelihatan seperti hendak menangis kerana belum mendapat apa yang dihajati. Aku biarkan sahaja drama itu berlarutan. Si ibu kelihatan makin geram kerana tumpuannya membeli barangan dapur terganggu.

" Kan ibu kata nanti petang. Lagipun jajan ni Abang tu punya, dia dah beli semua. Nanti Abang tu marah. Haa tengok dah marah! Jom balik."

Si ibu menunjuk kepadaku. Haa aku? Tak pasal-pasal aku terlibat didalam drama itu. Aku pun hanya mampu menjengilkan mata ke arah kanak-kanak itu kerana kelihatan wajah si ibu memandangku seolah-olah minta bantuan. anak itu terdiam dan menurut ibunya. Si ibu dan anak pun berlalu. Mungkin pulang ke rumah. Aku juga pulang kerumah selepas membayar barang yang ku beli. Berus gigi. Sambil berjalan aku terfikir senario tadi. Lebih kurang sama dengan tesis yang ku tulis untuk pengajian semester akhirku.

Zaman sekarang, pengeluar produk makanan ringan semakin memandang mudah kepada target market. Kanak-kanak dijadikan target audience untuk meraih keuntungan. Mungkin sebab mereka mudah terpengaruh, suka menonton rancangan TV kanak-kanak terutamanya kartun, dan juga pengaruh rakan sebaya. Sudah tentu juga jajan yang didatangkan dengan mainan berasaskan watak kartun popular. Maka iklan TV juga tidak terkecuali menjadikan kanak-kanak sebagai sasaran utama untuk menarik minat mereka membeli jajan-jajan ini. Ada yang lebih kreatif, kononnya ditonjolkan jajan tersebut sedang dinikmati sekeluarga, dihidangkan pada waktu petang dan semasa menonton TV. Kanak-kanak juga dijadikan model iklan dan pelaris.

Dalam kajian tesisku yang lepas. 90% kanak-kanak di Malaysia sememangnya menonton TV terutamanya rancangan kartun. Secara tidak langsung mereka menonton iklan jajan tersebut. 85% kanak-kanak mudah terpengaruh dengan iklan tersebut dan membelinya. Hebat bukan pengaruh iklan tersebut! Jika dilihat dengan telus seolah-olah sekarang kanak-kanak sememangnya mempunyai kuasa beli kerana diberikan wang saku oleh ibu-bapa sewaktu ke sekolah. Tanpa memikirkan kesannya mereka akan membeli jajan tersebut untuk kepuasan mereka atau untuk sama-sama berasa hebat kerana turut memiliki permainan yang sama.

Nampak sangat kanak-kanak dipergunakan!

Kita yang dewasa atau ibu-bapa hanya mahu duduk diam? Kenapa aku bangkitkan isu ini dan memberitahu kalian? Walau aku berada dalam bidang Iklan & Pemasaran tetapi tanggungjawab sosial juga harus diutamakan. Kanak-kanak pemangkin kemajuan negara pada masa hadapan.

Di dada akhbar juga mula menekankan yang kanak-kanak di Malaysia semakin dilanda penyakit Obesiti. Sekiranya tidak dibendung akan makin parah dan membimbangkan. Tumbesaran akan terbantut dan daya pemikiran akan tidak dapat menjana apa-apa yang boleh membangunkan negara pada masa hadapan. Benar atau tidak? Bagi aku benar sama sekali. Jajan yang terdapat dipasaran sekarang, kandungan nutrisinya sememangnya tidak membantu dari segi kesihatan. Beli satu mungkin tidak terasa, tapi jika pembelian terlalu kerap dan berulang? Bukankah memudaratkan, apatah lagi jika kuantiti yang banyak dan kanak-kanak itu tidak sedar kerana makan jajan mengikut pengaruh iklan. Makan jajan pada waktu petang atau semasa menonton TV. Jajan yang pada mulanya berperanan sebagai kudapan bertukar menjadi hidangan harian. Sangat membimbangkan!

Oleh itu bukan saja pihak NGO dan Kerajaan harus main peranan. Kita yang dewasa juga harus bergandingan. Jajan boleh menyumbang kepada Obesiti. Itu belum plastik makanan yang baru-baru ini dibuktikan boleh mengundang Obesiti dan Kanser! Jangan biarkan jajan menakluki selera kanak-kanak. Jangan biarkan kanak-kanak terus dipergunakan didalam apa jua iklan. Kita patut buka mata!

Kanak-Kanak Pemangkin Kemajuan MALAYSIA!

p/s kalau banyak makan jajan, akan datang lebih teruk agaknya politik kita.
Apa pandangan kalian?

Gemereh, Segamat.

2 comments:

  1. ha'ah.


    terlampau banyak makan jajan,
    otak tepu.

    kalau jadi pemimpin pon taklarat nak pikir masalah rakyat nanti.

    ReplyDelete
  2. tapi i suka akan mamee. camne? : Cikgu ritta

    ReplyDelete